– Strekkfjærbeslaget er veldig monteringsvennlig, også for deg som monterer garasjeporten selv, forteller Espen Gjerstad, markedssjef i Lonevåg beslagfabrikk.
Leddport med ferdig oppspent fjær
Fjærsettet er ferdig oppspent i karmskinnen ved levering. Du vil da spare deg arbeidet med å spenne opp fjæren selv, som kan være tungt og ikke helt ufarlig, samt korte inn monteringstiden.
– Når du har satt sammen elementene i leddporten, skal du bare hekte fjæren over på bunnbraketten som står på det nederste elementet i porten. Det er fort gjort, forsikrer Gjerstad.
Lettere vedlikeholdsarbeid
Garasjeporter med strekkfjær har færre slitedeler enn garasjeporter med andre typer beslag. Strekkfjærbeslag har ingen aksling, oppheng eller kulelager, som du har til bl.a. akslingen til torsjonsfjær, men begge løsningene er like sikre i drift.
– Det er bare trinsehjulet og hengsler som trenger å bli oljet et par ganger i året. Færre slitedeler gir billigere drift og vedlikehold, forklarer Gjerstad.
FJÆR I SPENN: Når porten er lukket, er fjæren strukket. Spennet hjelper når porten skal opp og da presses fjæren sammen igjen.